Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

11 April, 2012

Kekasih tagih bukti cinta



SAYA ingin meminta pendapat Dang Setia mengenai masalah yang saya alami sejak awal tahun lalu. Saya berumur 21 tahun dan mempunyai kekasih sejak empat tahun lalu. Saya mengenalinya ketika di universiti. Dia teman lelaki pertama dalam hidup saya kerana sejak zaman persekolahan saya anti lelaki berikutan sikap ayah yang selalu baran terhadap ibu.
Saya rasa semua lelaki adalah sama, tiada bezanya. Namun, saya tidak tahu mengapa terbuka hati saya untuk menerimanya sebagai kekasih pertama dalam hidup.

Mungkin kerana dia sangat mengambil berat perihal diri mahupun keluarga saya.

Pada kaca mata sahabat kami, dialah lelaki paling serasi buat saya. Pada awalnya saya yakin dia jodoh saya.
Namun, lama-kelamaan saya menjadi rimas dengan perangainya yang sering berjanji tidak mengulangi sikapnya yang gemar melakukan perkara tidak sepatutnya terhadap saya.

Membuat saya semakin jelak dengan sikapnya, dia sering mengajak saya melakukan perbuatan terkutuk.

Kami mungkin terlanjur jika tidak diselamatkan oleh panggilan ayah ketika itu.

Sejak itu terdetik di hati sesalan dan perasaan berdosa terhadap keluarga dan lebih-lebih lagi kepada Allah SWT. Saya takut terlanjur dan terbit benih hasil perbuatan kami.

Sedangkan setiap hari saya terbaca kisah bayi dibuang akibat keterlanjuran ibu bapanya. Saya tidak mahu menjadi sedemikian kerana saya rasa perjalanan masih jauh dan banyak perkara saya belum capai.

Saya menyayanginya dan tidak mahu terus hanyut dalam dunia kami tetapi saya tidak pasti saya dapat menahan diri.

LAILA
Dungun, Terengganu



Alhamdulillah, diri saudari terselamat daripada melakukan dosa dan noda zina. Panjatkan syukur dan bertaubatlah daripada mengulangi perbuatan sama.

Dang Setia sarankan saudari mengambil langkah menjaga hubungan cinta dengannya sebagaimana diusulkan dalam Islam.

Antaranya, saudari perlu mengelak berdua-duaan dengan teman lelaki di tempat sunyi dan gelap bagi mengelak terlanjur.

Sebagaimana terungkapnya rangkap kedua dalam lagu Kalau Berpacaran dendangan Sohaimi Mior Hassan, Ana Raffali dan Altimet yang berbunyi: ‘Apabila berdua, carilah tempat yang terang, agar tidak pula, mencuba aksi terlarang’.

Jelas lagu itu menyampaikan mesej supaya lebih berhati-hati ketika berdua-duaan kerana dikhuatiri terpengaruh dengan hasutan syaitan serta godaan hawa nafsu.

Tambahan pula saudari mengakui kelemahan diri yang mudah tunduk dengan permintaan kekasih menyerahkan ‘harga diri’ hanya sebagai tanda cinta.

Saudari perlu lebih tegas mengatakan tidak apabila si dia berniat tidak sopan dan cuba menyentuh saudari.

Nasihatkan teman lelaki supaya lebih menghormati dan menjaga perlakuan ketika bersama saudari.

Lelaki baik dan layak menjadi pemimpin dalam rumah tangga ialah yang pandai menjaga kehormatan bakal isterinya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...