Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

02 February, 2011

Feb 02,2011 - Background Fasa 1 ( 0 - 12thn) Part II

Assalamualaikum w.b.t  & slmt bertemu lagi dlm part 2 fasa pertama

1-1-1976 aku mula bersekolah rendah di Sekolah Kebangsaan Padang Meiha (SKPM) - sebuah sekolah dalam persekitaran estate. kalau uoals nk tau , sekolah ni lbh kurang sekolah rendah jns kbgsaan tamil skrg ni  - bangunan satu tingkat jer....belakang kilang getah . Tau2 saja lah bau dia camner kan ....

Ingat lagi cikgu2 masa tu ....Cikgu Ishak (arwah) , cikgu mat zain, cikgu baharum , cikgu hafit ( suka cubit perut) , cikgu alias dan cikgu paling garang masa tu cikgu hassan. Aku kat sekolah ni sehingga darjah 3 saja.....pastu sekolah ni ditutup sbb sekolah baru dh siap. Tapi masa drjah 2 peristiwa yg tk dapat aku lupakan ....masa nk cuti panjang....hari penyampaian hadiah ( la ni org panggil hari anugerah
cemerlang kot) . Masa tu , bukan tau apa pun ...periksa dpt no berapa....sampai cikgu panggil naik ambik hadiah..... rupanya aku dapat no satu masa tu .....pandai juga aku rupanya....
masa penggal ke-2 aku dapat no 17. Tu yang tk sngka sama sekali boleh dapat no 1.

Punya happy masa tu ....tk smpat tunggu org tua dtg jmput dgn basikal tua dh . aku jalan kaki balik rumah melalui kebun getah . ada dekat 3-4 km juga rasanya...... tk sabar nk tunjuk hadiah kat org tua....

Sejak dari drjah 2 tu .....untuk tahun2 berikutnya , aku tk prnh missed naik pentas ambik hadiah.
sampai lah darjah 6. Ada lagi satu peristiwa lucu masa aku darjah 3. Pernah sekali , aku tertukar beg sekolah dengan abang aku . masa tu dia dh sekolah menengah ( tngkatan 1) . Buka2 beg tengok buku sekolah menengah ....terkejut biawak dibuatnya......

Tahun 1978 ....aku mula bersekolah di sekolah kebangsaan sungai karangan (SKSK) .Semua pelajar dr SKPM sebelum ni semua berpindah ke SKSK.... aku masuk darjah 4. Seronok tk kepalang dapat belajar kat sekolah baru .....ramai gak kawan2 baru ......awek baru ....

tapi dalam ramai2 kawan aku ni.....aku teringat kat sorang kawan aku ni....nama dia Ismadi Ishak
Sekampung ngan aku....masa tu cikgu tanya pasai cita2 bila dewasa.....masa tu mana reti keja2 lain...
kalau tk jadi polis...jadi askar....penangan dok tgok TV gambar COMBAT ngn chips masa tu .....
jadi semua orang kata nk jadi askar atau polis, tp bila mai kt si Ismadi ni .....dia kata nk jadi Komunis.
Abis riuh rendah satu kelas.....

Masa sekolah rendah ni aku dh start aktif mewakili sekolah.....apa yang aku tk wakil masa tu ......
drpd pertandingan nyanyi ...musabaqah al quran , sukan - olahraga, sepaktakraw....semua msti ada nama aku ....serupa dh tak ada org lain dah ....masa tu dh darjah 6 la....

Masa kt sekolah ni ada 2 orang cikgu yang sgt aku sayang.....dan aku percaya depa pun sayang gak kat aku .....Cikgu Wan Soraiya Wan Yahya dan juga Ustaz Mokhtar bin Mahmud.....Yg lain bukan tak sayang ....tp 2 org cikgu ni mmg baik sangat ...dan aku ingat sampai ari ni . Nk di jadikan citer...
depa 2 org ni la ni dh jadi suami -isteri....alhamdulillah ...senang nk jumpa...kalau jumpa sorang msti jumpa berdua...

Uoals jangan terkejut ..last year kami ada buat re-union utk bekas2 pelajar SKSK ni ....ramai juga yang datang dan paling special ....2 org cikgu yang kami sayang ni pun datang. Yang best nya lps 30 thn....cikgu tetap nmpak muda...tp anak murid semua dh beruban dan botak...
kalau tk percaya ...ni dia gambar masa re-union tu ....Terima kasih nk ucap kat Rostam Kassim yg berusaha keras mnjadikan majlis re-union ni berjaya. majlis diadakan kat umah dia....

semua datang, malah ada yang snggup pulang dari KL smata2 nk jmpa kawan lama - Che Ma Haron ,
Norwira Ismail - dua2 snggup balik kedah sbb nk jmpa kawan2 lama. Tak ketinggalan Ismadi - yang dulu nak jadi komunis...rupanya last2 jadi JKKK di kampong aku ....tapi tk lama  sbb pastu PAS mng di kedah.....kita dh lantik JKKK baru . Rohaya - la ni jadi tauke goreng pisang kt Tasek Gelugor
( sedap goreng pisang & karipap hang - nnti aku singgah beli lagi) , Taufik Anuar - keje ngan Forest .
dan ramai lagi.......

Lupa nk bagi tau ...Penilaian Darjah 5....aku dapat 1A sahaja....tp yang A tu matematik . Aku sorang ja dapat matematik A masa tu ...Pi temuduga nk masuk MRSM kulim tp tk dapat ....kenalah sambung ngaji kat Sek. Men Padang Serai (SMPS) atau la ni depa panggil SEMPAS.

Abis dh citer aku dr lahir sampai drjah 6......Banyak peristiwa pahit manis spnjang 12 thn pertama hidup aku dimuka bumi ALLAH ini......

Insyallah pas ni kita smbung ngan fasa 2 ( sekolah menengah) pula.....

Wassalam .

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...