Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

11 February, 2011

Feb 11, 2011 - Alkisah hidupku di Fasa Remaja - Part 8

sori...tk smpat nk citer panjang tadi.......

Pas semua borang permohonan aku dh settled...aku pun jalani hidup aku cam biasa...bangun pagi terus masuk kebun getah....menoreh....balik petang kadang-kadang ikut arwah bapa aku pergi menjala ikan ....tahan pukat dan macam2 lagi ...biasa la kehidupan budak kampung macam aku ....

cita2 aku nk masuk universiti masa tu cukup menebal....nak tau apa yang kuat mendorong aku ??????
Sebuah drama melayu , aku ingat lagi tajuknya - PENGHUJUNG RINDU. Heronya kalau tak silap aku  Harun Hashim and heroin nya pula Liza abdullah. Kisah cinta budak2 universiti....  punya berangan nk masuk universiti masa tu .

Selang seminggu lepas hantar borang permohonan tu , aku dapat slip jawapan dari UTM mengatakan permohonan aku sudah diterima dan sedang diproses....alhamdulillah ..syukur...Aku ingat lagi masa tu aku bernazar.....kalau aku diterima masuk universiti ...aku akan berpuasa setiap isnin & khamis sehingga abis sebulan ( bulan yang aku terima keputusan tu)

selang sebulan camtu , aku dapat panggilan temuduga dari UTM . Temuduga diadakan di Butterworh.
( sekarang ni Dataran Pak Lah) . Lupa nk bagi tau , aku minta kursus - Sarjana Muda Sains (Pendidikan )  untuk UTM dan Matrikulasi utk UPM .  Sampai tarikh yg ditetapkan aku pun pegi lah temuduga. Tu lah kali pertama aku hadiri temuduga....ermmm biasa saja rupanya....tk ada lah susah sangat .....

Abis temuduga aku pun balik lah....dalam dok menunggu keputusan tu , ada sepupu aku ( arwah abng mat isa) yang keje di UTM bagi tau aku , suruh buat rayuan minta tukar kursus sebab dia kata kursus Pendidikan ni susah nak dapat ...ramai yang minta....biasa lah masa tu susah nk cari keje...semua nk jadi cikgu ... So, aku pun draft la satu surat rayuan , minta tukar apa-apa kursus dalam fakulti kejuruteraan - civil / mechanical atau electrical dan hantar .....pastu buat tak tau jer...

Tak lama pastu , UPM pula panggil interview. Kali ini kat Sungai Petani ...Dek pengalaman masa interview UTM tu , aku buat dek jer...tk prepare apa langsung. sampai hari yang dinyatakan , aku pun pegi lah tmpat interview tu ...

Nak dijadikan cerita , serba serbi tak kena masa sampai turn aku kn interview.
pertama - aku terhempas pintu dengan kuat .....
kedua - aku tarik kerusi rapat ke meja masa duduk ...aku tak sedar mmg kerusi tu sengaja di letakkan jauh dari meja. Dua2 insiden tu aku kena tegur. Punya malu + geram masa tu ......
Pastu masa sessi soal -jawab...aku lagi geram....macam2 soalan dia orang tanya...semua pelik2.
yang aku masih ingat lagi - depa tanya aku minat bela ikan tak? aku kata ok lah...sbb masa tu susah nak dapat keje....pastu depa tanya lagi ...ikan ada telinga tak???? Tercengang aku sekejap....
Aku jawab ` Tak ada' . depa tanya lagi` Abis Ikan dengar kot mana?'....macam2 soaln pelik lah
yang depa tanya masa tu ...yang paling aku tak tahan ...depa suruh aku nyanyi lagu MR OS - musim durian ......dalam loghat perak tu .....AKu pun bantai je lah ...peduli apa....

So , sepanjang perjalanan balik dari Sungai Petani kerumah aku , aku dok menyumpah org yang interview aku tu ......dalam hati ingat tak dapat pun lantak pi lah.......

Dah inerview 2-2 universiti ,,,,,aku masuk form 6 sekejap sementara nk dapat result ....
Yang tak best nya aku dapat 6 sastera....Nak tk nak masuk juga la.... subjek lain ok lagi
yang masalah nya subjek sejarah. Dh 2 tahun tk beljar sejarah ...tiba2 nk ambik sejarah balik
punya lah masalah ......apa pun aku ikut juga la....masa ni baru nk kenai sikit budak2 Sastera...

Masa lower six ni la , ada ustaz ismail ( adik Ustaz Ibrahim Libya) mai ngajar kami subjek tamaddun islam....best gak ustaz ni ...dia citer macam mana dia kena tahan ISA masa peristiwa memali tu ....
Aku dok form 6 ni adalah dalm 2 bln kot ....hingga lah samai satu hari SABTU  yang paling bersejarah .....sayang nya aku lupa tarikh dia...tapi yang aku ingat sehari sebelum raya puasa tahun 1987 .....aku daapt surat tawaran - ke Universiti Teknologi Malaysia, Jalan Gurney K.L ( sekarang jalan Semarak) ..Kursus yang ditawarkan - Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Jentera.

Ermmm...bayangkan raya aku tahun tu......
Sambung minggu depan k .....bye
slmt berhujung minggu .

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...