Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

10 May, 2011

May 10, 2011 [AKHBAR] - Mahu kurangkan sakit ketika bersama

Mahu kurangkan sakit ketika bersama
SAYA berusia 52 tahun dan sudah menopaus. Suami saya masih mempunyai keinginan seks tetapi selepas melakukan hubungan, saya rasa sakit kerana kurang air daripada pihak saya.
Adakah sebarang hormon atau cara yang boleh saya ambil bagi mengurangkan kesakitan selepas melakukan hubungan dengan suami?
Saya tidak mempunyai tanda sebarang penyakit seperti kencing manis, jantung atau darah tinggi cuma kadangkala, saya mengalami sakit tulang belakang saja.

MIISAH,
Kuala Lumpur
SELEPAS mencapai menopaus, wanita beransur-ansur mengalami perubahan termasuk perubahan fizikal akibat kekurangan hormon estrogen yang ketara.

Antaranya ialah dinding faraj menjadi nipis (sehingga hanya satu pertiga daripada ketebalan asalnya) menyebabkan kesakitan apabila melakukan hubungan seks penetratif.

Mukus serviks juga tiada untuk membantu kelembapan dalam faraj. Ia hanya bergantung kepada pengeluaran cairan dari kelenjar Bartholin berhampiran bibir dalam pada faraj yang keluar sewaktu rangsangan seksual, itupun mungkin sementara dan berhenti apabila rangsangan seksual terhenti akibat kesakitan pada dinding faraj yang nipis itu.

Terdapat terapi hormon untuk membantu. Bagaimanapun, seperti mana-mana ubat, hormon ini juga mempunyai kesan sampingan tersendiri, ada antara kesan sampingan terbabit pula membahayakan kesihatan.

Anda hendaklah berjumpa pakar sakit puan terlebih dahulu untuk menjalani pemeriksaan dan ujian berkaitan sebelum disahkan sesuai mengambil terapi hormon ini.

Pada masa sama, eloklah juga anda mengamalkan pemeriksaan kesihatan secara berkala untuk mengesan penyakit lain. Lawatan ulangan juga penting untuk pemantauan ke atas kewujudan kesan sampingan terbabit.

Buat sementara itu, anda bolehlah menggunakan bahan pelincir untuk membantu.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...