Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

23 May, 2011

May 23, 2011 - Remaja dakwa pernah dicabul

Remaja dakwa pernah dicabul
KULIM - Dua remaja berumur 15 dan 17 tahun ditahan anggota Balai Polis Kulim di hentian bas Kulim kira-kira jam 3 pagi, kelmarin.

Jurucakap polis berkata, remaja berkenaan ditahan ketika rondaan pencegahan jenayah dilakukan kerana berpelesiran dan mencurigakan.

Menurutnya, remaja berumur 15 tahun itu masih bersekolah dan keluar rumah kira-kira jam 11 malam bersama beberapa teman lelaki dengan menaiki motosikal. Namun, mereka ditinggalkan di stesen bas sebelum dihantar balik ke rumah oleh teman lelaki lain.

Ketika disiasat, remaja itu berkata, dia datang daripada keluarga yang bermasalah.

Bapanya meninggalkan ibu dan adiknya sejak lapan tahun lalu tanpa sebarang berita. Selain itu, ibunya terpaksa bekerja menampung kos kehidupan mereka tiga beranak.

“Saya keluar dari rumah untuk bersiar-siar bersama sepupu dan beberapa teman lelaki lain, ” katanya.

Remaja perempuan itu juga mendakwa pernah dicabul teman lelakinya ketika berkelah di Arus Deras Sedim beberapa kali. Namun, perbuatan itu tidak dilaporkan kepada polis kerana khuatir akan dimarahi ibunya.

Ketua Polis Daerah Kulim, Superintendan Ghuzlan Saleh berkata, kebanyakan remaja perempuan terlibat dalam kes rogol hari ini selalunya melakukan perbuatan itu secara sukarela. Namun, ia hanya akan diklasifikasikan sebagi rogol kerana mereka masih di bawah umur.

Menurutnya, apabila laporan polis dibuat, pasangan lelaki selalunya akan ditangkap dan dibicarakan di mahkamah mengikut Seksyen 376 Kanun Keseksaan kerana merogol dan mereka boleh dikenakan hukuman rotan dan penjara manakala pasangan perempuan pula akan ditempatkan di sekolah pemulihan akhlak.

“Ibu bapa seharusnya memantau pergerakan anak mereka. Masalah keruntuhan moral dalam kalangan remaja hari ini semakin serius.

“Ada remaja perempuan yang membenarkan kekasih mereka masuk ke rumah ketika ibu bapa mereka sedang tidur. Ini menunjukkan pendidikan moral dan agama yang diterapkan kepada anak terlalu nipis sehingga mereka boleh melakukan sesuatu di luar dugaan, “ katanya.

Ghuzlan berkata, remaja hari ini terdedah dengan pelbagai jenis hiburan dan peranan masyarakat dalam menangani masalah ini seharusnya dipertingkatkan.

“Bagi kes rogol di bawah umur sesiapa sahaja boleh membuat laporan polis dan kita akan menyiasat. Saya menasihatkan ibu bapa supaya mempertingkatkan pendidikan agama kepada anak mereka dan mengawasi pergaulan harian terutama dengan teman lelaki. Jangan terlalu percaya dengan tipu helah anak-anak, ” katanya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...