Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

25 October, 2011

Bermadukan wanita seberang

pix_gal0

MENCURI baca khidmat pesanan ringkas (SMS) yang dikirim seorang wanita dari Indonesia dalam telefon suami membongkarkan rahsia yang disimpan suami selama dua tahun.

Ibu empat anak yang mahu dikenali sebagai Has tidak menyangka SMS itu memberi jawapan kepada persoalan yang bersarang dalam kepalanya selama ini. Berikut luahan hati Has yang dihantar menerusi e-mel kepada Kongsi Rasa:

“Saya isteri, berkerjaya di sebuah syarikat telekomunikasi dan ibu kepada empat anak.
“Pada awal April lalu, saya terbaca SMS (dari Indonesia) berkaitan hubungan suami saya dengan wanita dari Medan, Indonesia yang masih belum dibaca suami.

“Selepas membaca SMS itu, saya mengesyaki suami mempunyai hubungan sulit dengan wanita itu, tetapi suami menafikannya sekeras-keras dengan mengatakan wanita itu sekadar kawan berbual saja.

Perasaan curiga saya bertambah apabila melihat perubahan suami.

“Dalam tempoh dua tahun itu, saya mengesyaki suami ada hubungan dengan wanita lain kerana berlaku perubahan mendadak terhadap tingkah laku dan layanannya terhadap saya dan anak-anak.
“Suami pernah membenci dan merendahkan diri saya. Malah beliau sering mengherdik dan membaling barang kepada saya sekiranya saya bertanya kepada beliau mengenai hubungan sulit dengan wanita lain. Saya pelik kerana sebelum ini beliau adalah suami yang cukup penyayang terhadap saya dan anak-anak begitu juga dengan ibu bapa beliau,” kata Has.

“Kami sering bergaduh kerana saya tidak percayakan suami dan merujuk kes itu kepada ustaz serta dimaklumkan bahawa suami saya terkena sihir wanita itu.

“Akhirnya selepas dipujuk, suami menurut kehendak saya untuk berubat membuang sihir itu.

“Selepas berubat, suami saya berterus-terang dengan saya bahawa dia sudah berkahwin dengan wanita Indonesia itu sejak 2009 dan sudah mempunyai anak sebaya dengan anak bongsu saya yang berusia setahun. Suami saya memberitahu saya, dia menyesal mengahwini wanita itu,” kata Has.

Suami memberitahu Has, dia mengenali wanita itu yang menjadi kedi golfnya ketika menetap di Malaysia.

“Suami saya mengaku tergila-gilakan wanita itu dan terus berkahwin dengannya tanpa berfikir panjang. Mereka kahwin lari di Medan dan suami saya menceritakan sepanjang perjalanan ke Medan, dia lupa saya dan anak-anak serta jalan pulang ke Malaysia.

“Akhirnya mereka bernikah dan wanita Indonesia tersebut pandai melayan suami seperti mencium tapak kaki suami saya setiap hari.

“Saya terkejut mendengar pengakuan suami. Saya sendiri tidak percaya suami bertindak sejauh itu sedangkan dia amat mencintai saya dan menyayangi anak-anak,” katanya.

Suami Has juga mendakwa pernah menemui tangkal dalam beg wanita Indonesia itu.

“Suami mengaku sudah membuat kesilapan besar dan bersedia menceraikan isteri keduanya itu.

“Akhirnya di depan saya sendiri, dia menelefon isterinya di Medan dan melafazkan talak,” kata Has.

“Selepas berubat, suami sudah melupai wanita Medan itu. Dia sedikit pun tidak berminat untuk menemui isteri dan anaknya di Medan.

“Walaupun suami tidak menjejakkan kaki ke Medan dalam tahun ini, saya anggap apa yang berlaku selama ini sebagai mimpi ngeri,”.

Menurut Has walaupun suami sudah pulih, hatinya fobia dengan kejadian itu.

Dia tidak lagi boleh memberikan kepercayaan sepenuhnya terhadap suami.

“Saya fobia dan hilang kepercayaan terhadap suami saya kerana rasa ditipu sejak 2009,” katanya menutup bicara.
Sebagai wanita, Kak Ani amat memahami masalah yang dihadapi Has.

Perasaan curiga terhadap suami yang pernah curang memang lumrah dirasai setiap wanita bergelar isteri. Biasanya seseorang isteri yang prihatin mempunyai deria sensitif yang dapat ‘menangkap’ perubahan yang berlaku pada diri suami.
Kak Ani bersetuju dengan tindakan Has menemui ustaz untuk memulihkan suami daripada sihir. Perbuatan mereka yang bersahabat dengan jin dan syaitan hanya boleh ditentang dengan menggunakan al-Quran.

Walaupun amalan sihir tidak dapat dijangkau dengan mata kasar, perbuatan menyekutukan Tuhan memang ada diamalkan oleh mereka yang lemah iman dan tiada keyakinan diri.

Mereka yang bertindak sedemikian biasanya terlalu ikutkan nafsu serta mempunyai sifat pentingkan diri sendiri.
Bagaimanapun, Has kena ingat setiap perkara yang berlaku hanya akan dilaksanakan dengan kehendak Tuhan. Dia yang menguasai segala-galanya.

Sebagai orang beriman, setiap yang berlaku itu ada jalan untuk mengatasinya. Syabas Has berjaya melalui ujian getir dengan berusaha berjumpa ustaz untuk memulihkan suami.

Namun begitu, Has tidak boleh membiarkan perasaan dendam terhadap wanita Medan itu menjadi ‘kudis’ dalam kehidupan Has sekeluarga.

Sebagai seorang Islam, kita kena terima qada dan qadar Allah.

Walaupun Has berjaya meleraikan ikatan perkahwinan suami dengan wanita Medan itu, Has jangan lupa suami tetap kena bertanggungjawab terhadap anak yang lahir hasil perkahwinan kedua itu. Ingat, anak itu juga anak tiri Has yang mempunyai hubungan darah dengan anak Has. Dalam badan anak itu ada darah suami yang kalau dicincang pun tak akan putus tali persaudaraan. Jika anak itu perempuan, dia memerlukan suami atau abangnya untuk menjadi pernikahannya nanti.

Menanam kebencian kepada suami di atas apa yang dilakukan selama ini bukan jalan terbaik. Lagi pun perkahwinan suami dengan wanita adalah sah dari segi hukum Islam.

Sebagai wanita Islam, Has sepatutnya mengingatkan suami untuk menunaikan tanggungjawab memberi wang sara hidup untuk anak itu.

Anak-anak Has perlu dijelaskan bahawa mereka ada adik di seberang sana. Penjelasan ini perlu untuk mengelak berlaku perkara tidak diingini pada masa hadapan.

Antara Medan dan Malaysia bukannya jauh. Mana tahu suatu hari nanti anak tiri akan ke sini untuk menjejak ayah dan adik-adiknya. Lagi pun anak itu juga berhak ke atas harta pusaka suami.

Akhir kata Kak Ani minta Has anggaplah apa yang berlaku sebagai ujian untuk menguji kesabaran dan juga memberi peluang kepada Has memperbaiki diri.

Walaupun Has rasa diri tiada cacat cela, ia bukan bermakna Has begitu sempurna kerana tiada yang sempurna melainkan Allah

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...