Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

31 October, 2011

Isteri cemburu rakan sepejabat suami

SAYA suri rumah sepenuh masa. Suami saya suka berkawan dengan wanita di tempat kerja. Saya tahu suami saya baik hati tetapi masalahnya, saya tidak mengenali wanita itu.
Saya akui suami seorang yang bertanggungjawab, penyayang dan bukan panas baran. Saya bahagia melayari hidup bersamanya.
Saya bukan isteri yang suka mengongkong suami. Kalau boleh, saya tidak mahu dia berasa terganggu dengan perasaan curiga saya. Adakah saya cemburu buta pada suami?

Bagaimana saya ingin hilangkan perasaan ini? Sedangkan saya tahu setiap hari apabila di tempat kerja, suami sering keluar makan bersama wanita berkenaan.
Walaupun bukan keluar berdua, perasaan saya tidak pernah tenteram.
Saya benar-benar rimas dibelenggu perasaan cemburu. Semakin lama semakin parah perasaan cemburu saya. Bagaimana saya boleh mengubati perasaan cemburu daripada terus menggugat kepercayaan terhadap suami?

SURI
Pulau Pinang



Dalam karya Shakespeare, Othello dan The Merchant of Venice, ungkapan ‘Green-Eyed Monster’ digunakan untuk menggambarkan rasa cemburu.

Manakala dalam bidang psikiatri dan klinikal psikologi, istilah ‘Othello Syndrome’ lebih sesuai bagi menerangkan masalah puan.

Ia mengenai perasaan cemburu yang melampau disebabkan curiga hubungan rapat suami dengan rakan wanita akhirnya membuatkan puan berasa suami tidak setia dan mempunyai skandal dengan rakannya.

Perasaan ini boleh mempengaruhi tingkah laku puan berubah negatif seperti mula mengintip tingkah laku, membuat tuduhan dan bertengkar dengan suami.

Bagi Dang Setia, tidak salah isteri cemburu suaminya sebagai tanda kasih puan masih hangat membara, namun biarlah berpada-pada.

Puncanya, Dang Setia memahami sebahagian besar masa di rumah dan lingkungan sosial puan sangat terhad kerana puan tidak bekerja.

Secara tidak langsung, puan tiada pengalaman sendiri mempunyai kenalan kerja lelaki dan menyebabkan puan sukar memahami situasi suami.

Dang Setia sarankan puan meluangkan masa menemani suami sewaktu makan tengah hari seolah-olah ia sebagai kejutan untuk suami, tetapi bukan bertujuan mengintip.

Malah, untuk mengenali dan memahami rakan sekerja suami, puan perlu kerap menganjurkan majlis makan di rumah.

Sambutan perayaan dan hari penting seperti majlis hari lahir dan rumah terbuka antara pilihan terbaik usaha mengenali mereka.

Selain itu, puan boleh mengiringi suami ke majlis anjuran majikan suami supaya puan lebih akrab dengan rakan sekerja, terutama wanita. Dengan itu, puan tidak akan rasa bimbang dan curiga sebaik mengenali mereka lebih mendalam

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...