Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

18 October, 2011

Dihantui dosa silam

SAYA pensyarah wanita berusia 30-an, berperwatakan menarik dan ceria. Namun kebelakangan ini saya berasa sangat sedih.
Saya ada rakan lelaki yang sangat akrab dan setia dalam persahabatan. Dia sentiasa ada ketika saya susah, sedih mahupun gembira.
Kami berkawan lebih lapan tahun dan selama tempoh itu hubungan persahabatan kami lancar, namun masing-masing ada kehidupan sendiri.

Baru-baru ini saya memberanikan diri bertanya kenapa sampai sekarang dia masih membujang dan adakah kerana dia sukakan saya?
Seperti diduga, jawapannya positif. Cuma dia tiada keyakinan untuk meluahkan perasaan kerana perasaan rendah diri dengan jurang akademik.
Saya memberikan kata-kata semangat dan motivasi supaya dia berani kerana saya juga mahu menjalin hubungan istimewa dengannya. Dia menerima dan berjanji berusaha merealisasikan hubungan persahabatan ini ke jenjang pelamin.

Saya diulit rasa gembira dan bahagia hinggalah dia berkunjung ke rumah pada Aidilfitri baru-baru ini untuk berjumpa keluarga. Ibu menerima dia seadanya.

Namun selepas seminggu dia mula mendiamkan diri, semua SMS dan panggilan telefon tidak dijawab. Saya hilang punca mengapa dia berubah laku.

Saya beranggapan dia tidak dapat menerima saya. Ketika ini saya dihantui dosa silam kerana pernah terlanjur dengan bekas teman lelaki ketika menuntut di luar negara dulu. Namun saya benar-benar sudah bertaubat.

JOHANNA
Melaka



Syukur dipanjatkan saudari sudah berubah dan meneruskan penghidupan baru. Meskipun jalan dilalui untuk insaf mulanya mudah dirintangi, saudari perlu bersedia dengan sebarang kemungkinan.

Dosa silam ibarat kotoran mencemar kain putih; meskipun dicuci berkali-kali kesannya turut terkesan. Namun jangan jadikan ia alasan untuk terus berduka. Seperti saudari ungkapkan, hubungan dengan sahabat yang bakal menjadi peneman hidup berdepan laluan sukar.

Untuk itu saudari beranggapan cebisan sejarah hitam punca hubungan saudari dan dia tidak berjalan lancar dan saudari terus menerus menyalahkan diri.

Pada pendapat Dang Setia, ada baiknya saudari bangkit daripada titik penyesalan kepada tindakan lebih positif. Hanya berdiam dan menyalahkan diri membuatkan saudari terus kecewa.

Ini kerana kesannya pada kehidupan saudari seperti kerjaya dan difahamkan saudari mempunyai keluarga yang menyayangi saudari, terutama ibu.

Bagi masalah saudari dan si dia, saudari perlu bersemuka. Nyatakan padanya, saudari perlu keputusan sama ada dia menyayangi saudari.

Pinta dengan tulus untuk perbincangan daripada hati ke hati supaya saudari dengan dia boleh menyelesaikan konflik hubungan saudari dengannya.

Pujuk dan saudari jangan terlalu mendesak andai dia tidak selesa dengan hubungan baru kerana perasaan rendah dirinya.

Jangan cepat melatah dan bual dengan tenang kerana mungkin dia ada masalah tersendiri. Cuma saudari luahkan perasaan saudari dan betapa saudari hargai dirinya. Selain itu berserah kepada Allah dan terus berdoa semoga dia jodoh baik buat diri saudari.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...