Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

24 October, 2011

Kawan baik rampas tunang

SAYA lelaki berusia 23 tahun dan baru-baru ini, saya putus tunang disebabkan tiada persefahaman dan hubungannya dengan bekas kawan baik saya sendiri.
Saya tidak menjangka bekas tunang saya menjalinkan hubungan sulit dengan kawan baik saya.
Ini kerana di dalam setiap perhubungan cinta saya, saya sentiasa meletakkan kepercayaan tinggi di dalam hubungan yang dibina demi kebahagiaan kami bersama.

Namun, Allah SWT itu Maha Adil dan Maha Berkuasa di atas tiap-tiap satu perkara. Hubungan mereka diketahui sendiri oleh saya kerana perkara itu berlaku di hadapan mata saya sendiri.

Justeru, saya meminta penjelasan dengan nada dan emosi yang cukup terganggu pada masa itu daripada bekas tunang saya dan ternyata mereka memang menjalinkan hubungan sebelum saya bertunang dengannya lagi.
Lantas, perjumpaan di antara keluarga kami diaturkan sendiri oleh saya dan kami putus tunang secara baik dan beradab, walaupun di hati saya ini terlalu sedih.

Tidak dinafikan bahawa saya terlalu kecewa dan terkilan kerana setiap pengorbanan, kasih sayang, kejujuran, keikhlasan dan bimbingan saya hanya sia-sia.

Dang Setia, bantulah saya kerana hampir seluruh jiwa saya hilang selepas saya gagal dalam pertunangan.

Sekarang ini, saya mengalami gangguan psikologi dan emosi yang agak teruk kerana saya pikul ia sendirian.

Saya menangis sendirian apabila saya mengenang saat manis sewaktu bersama si dia. Meskipun ketika itu saya di khalayak ramai, saya tidak segan menangis kerana sangat tertekan. Bantulah saya Dang Setia.

Ejot
Selangor



Dang Setia memahami keseksaan dan azab ditanggung saudara dikhianati tunang yang tergamak menjalin hubungan dengan teman baik saudara sendiri.

Perasaan kecewa bersulam marah menjadikan segala kenangan indah bersama tunang bertukar memori hitam sukar dilupakan.

Sebaik-baiknya beristighfar dan berilah kemaafan kepada mereka yang berlaku kejam kepada saudara.

Tiada keimanan lebih tinggi dan penawar kemurungan paling berkesan melainkan dapat memaafkan mereka.

Pandang pengalaman duka ini menurut perspektif yang lebih optimis. Bayangkan sekiranya terlalu lewat untuk saudara menyedari, mungkin kekecewaan dan kesedihan ditanggung lebih perit berbanding kini.

Seharusnya panjatkan kesyukuran kerana saudara sempat menyaksikan sendiri kelakuan buruk tunang yang tidak selayaknya untuk saudara.

Lupakan dia dan mungkin Allah merencana jodoh lebih baik untuk saudara. Seharusnya dekatkan diri saudara kepadaNya.

Tidak salah untuk menangis dan melahirkan kekecewaan tetapi berpanjangan bersedih hanya merugikan saudara sendiri.

Lebih elok habiskan masa bersama mereka yang menyayangi dan menghargai diri saudara seperti keluarga kerana ia menjadikan saudara lebih tabah untuk melalui saat sukar.

Jangan bersendirian ketika saudara memerlukan sokongan kerana kesan jangka panjang menyebabkan saudara mengalami tekanan dan kemurungan.

Selain itu, bebaskan diri dengan aktiviti sihat yang saudara gemari agar ia menjadi terapi untuk memperbaiki diri

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...