Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

21 October, 2011

Jln-Jln Masuk Kg: kempuan tak dpt merasa daging korban

Weekend baru ni, waktu beli nasi lemak kat gerai sorang sahabat depan restoren cina dekat taman saya duduk ini, ada la saya ter-bersembang dengan beliau pasal Korban, pasal raya Korban nak mai dua tiga hari lagi ni.

Sembang pi sembang mai, saya cerita la mcm mana meriahnya tiap kali saya anak beranak balik beraya ke kampung halaman isteri saya di Pantai Timur sana nu. Saya habag kat dia, di sebelah sana, Raya Korban memang meriah sungguh, bukan setakat 1st Day saja raya, tapi sampai seminggu depa dok be-raya lagi.

Dah la tu, kalau bab semelih Korban pula, bukan takat sekoq tapi kat masjid tepi rumah adik ipaq saya tu, depa semelih sampai 9 ekoq sekali. Surau kat taman tak jauh dari situ, lagi 3 ekoq, kat masjid sebelah sana nu pulak sampai lima enam ekoq.

Tak macam raya di Kedah (atau pun sekurang-kurangnya di daerah Baling/Sik daerah kelahiran saya ni), raya Korban di negeri-negeri sebelah pantai timur sana memang meriah sungguh. Tak caya, cuba hangpa pi menikah dengan orang sana tengok – untuk yang belum menikah lagi la.

Masa balik be-raya di pantai timur hari itu, saya cukup suka ikut orang takbir waktu tukang semelih dok semelih lembu-lembu dan kerbau tu, nak habis 9 ekoq, mau suara naik serak dok takbir. Terserlah sungguh suasana Hari Raya Korbannya.

Bila tang bab bahagi daging pulak, tu dia – 9 ekoq 9 tempat dan 9 kumpulan dok cincang dan bahagi daging2 tu; penuh orang ramai anak beranak pakat mai masjid/surau tu. Tak payah habag pun depa mai.

Tak macam kat kebanyakan kawasan di Kedah ini; majlis korban secara kelazimannya depa buat di rumah sendiri. Sekali tu saya balik beraya di kg, ada saudara jemput pi majlis korban di rumah dia. Masa nak pi tu ada terjumpa sorang pakcik, tanya dia tak pi korban ka, pakcik tu kata “TAK KENA!”

La – mcm kenuri kahwin pulak, kalau tak kena/tak panggil tak boleh pi.

Bukan tak boleh pi sebenarnya, boleh pi, tapi dia yang segan sebab tuan rumah tak panggil. Beza dengan di Pantai Timur, panggil tak panggil ka, buat korban di masjid/surau, semua orang boleh maghi!

Ringkas ceritanya, kat Kedah ni suasana korban memang tak boleh lawan belah pantai timur sana nu. Tak tau pasal apa, masyarakat di negeri-negeri pantai timur sana tu depa memang suka buat korban. Sedangkan kat Kedah ni, kalau ada yang kat masjid pun, tak berapa ekor punya; tak sempat nak agih2 sekeliling pun, dah habis dah.

Sebab tu saya rasa ralat sikit bila saya dengar sahabat saya yang jual Nasi Lemak tu habag, dia dengar kata masjid ada korban tahun ini, tapi dia tak pasti pulak tahun ini daging tu sampai kat dia ka tidak. Dia kata tahun sudah-sudah ada jugak orang buat korban kat masjid tu, tapi tak pernah pun daging tu sampai ke rumah dia, sedangkan sebagai ahli kariah, dia rasa dia layak dapat bahagian dia itu.

Dia komplen kat saya kata, sepatutnya pihak masjid buat giliran lah, tahun ini bahagi untuk orang Taman X, tahun depan Taman Y, lepas tu Taman Z ka mana ka, barulah semua orang dapat merasa daging-daging korban tu.

Terus terlintas di pemikiran saya – rupanya, dalam riuh rendah kita dok pi buat korban merata Dunia nu, orang Islam kat Malaysia ni sendiri ramai juga rupanya yang kempunan, tiap tahun dok tunggu nak merasa daging korban.

Sebab tu, saya rasa bersyukur sangat-sangat sebab perkenalan saya dengan kawan-kawan yang kerja kilang melalui NGO WARGAKILANG ini mentakdirkan saya untuk pertama kalinya tahun ini terlibat dalam aktiviti kebajikan KORBAN besar-besaran hasil usaha kawan-kawann dok kutip bahagian korban di kilang masing-masing; hasilnya Alhamdulillah setakat ini kami dah dapat 13 ekoq lembu untuk dibuat korban.

Kalau ikut skala korban di negeri Kedah ini, 13 ekoq tu dah kira banyak lah tu.

Dok ingatkan banyak sungguh, jenuh la kami nak agih-agihkan kpd org2 miskin di negeri Kedah ini terutamanya di daerah Sik dan Baling ini, tapi bila kami meeting dengan Ustaz Ismail, Mudir Pondok Bandar Hilir Sik Kedah tempat kami nak buat korban hari raya ke-2 nanti ni; bila kami buat list penerima sumbangan daging2 korban itu, rupa-rupa 2kg/sorang tu memang tak cukup.

Sekeliling pondok tu saja dekat 200 orang.

Nak pi edar belah pedalaman Sik dalam 150 pack, belah Baling lagi, Padang Serai lagi, Jeneri lagi, Nami dll – tak cukup rupanya. Tapi tak apalah, insyaallah kami akan pi edar takat mana yang ada. Moga bagi mereka yang tidak pernah merasa daging korban dihantar sendiri ke pintu rumah mereka ini, tahun ini mereka akan merasa dan dapat masak sendiri daging-daging korban itu mengikut citarasa mereka sendiri.

Kepada kwn-kwn yang ambik bahagian, terima kasih banyak-banyak, mudah-mudahan korban tuan/puan ini akan diterima Allah SWT sebagai kerja buat ibadah yang diberkati hendaknya.

Dan, mudah-mudahan juga ada insan – insan seperti sahabat saya yg jual nasi lemak ni tidaklah lagi kempunan tak dapat merasa daging korban di musim Hari Raya Korban tahun ini.

Kepada yang berkelapangan, mailah bantu kami melapah dan mengagih-agihkan daging korban itu di Pondok Bandar Hilir, Sik Kedah pada pagi hari raya ke-2 nanti. Kami tak ramai, cuma empat lima orang saja, cuma dok harap bantuan org-org kg sekeliling pondok itu saja. Sebarang bantuan amatlah dialu-alukan.

Sekian
Salam Aidiladha

moniermatdin@yahoo.com
http://www.moniermatdin.blogspot.com

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...