Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

31 October, 2011

Petua tangani suami baran

SAYA berkahwin hampir lima tahun dan mempunyai dua cahaya mata. Sudah lama saya bersabar dan memendam rasa dengan sikap suami. Suami panas baran dan suka marah walaupun puncanya bukan kesalahan saya.
Mujur belum sampai tahap ‘angkat tangan’ kepada saya. Suami sukar diajak berbincang, meskipun saya bercakap dengan baik, dia akan melenting. Kerja di rumah dan urusan anak semua saya uruskan sendiri.
Layanan dan sifat barannya menyebabkan rasa sayang serta cinta saya semakin hilang. Namun, saya masih melaksanakan tanggungjawab sebagai isteri. Pernah terlintas untuk berpisah tapi memikirkan masalah kewangan, saya buang jauh-jauh perasaan itu.

Saya tidak tahu sampai bila dapat bertahan dengan sikapnya. Jika bergaduh, kami tidak bertegur beberapa hari walaupun dia menjadi puncanya, hinggalah saya meminta maaf.
Bagaimana cara untuk saya mengatasi masalah ini supaya dapat berasa kebahagiaan seperti isteri lain?
AINA
Selangor




Dang Setia teringat satu penyataan menarik mengenai lelaki dan wanita dalam sebuah buku.

Menurutnya, kaum Hawa dikurniakan sikap sabar dan boleh menyejukkan lelaki dengan kelembutan yang ada pada mereka.

Lelaki pula terkenal dengan sifat berani, tidak sabar, cepat marah dan bertindak dalam setiap keadaan. Keseluruhannya ini menerangkan keseimbangan wujud, terutama dalam perkahwinan.

Di sini, puan perlu bijak menangani sifat baran suami puan apabila berdepan konflik.

Dengan cara demikian puan dapat menguasai keadaan. Pada pandangan Dang Setia, sudah bersama lima tahun dengan suami, tentu puan sudah masak dengan sebarang perkara yang tidak menyenangkannya.

Untuk meluahkan perkara yang tidak disenangi, puan perlu bijak memilih perkataan dan hadapi situasi dengan tenang.

Jangan gemar mengasak dan menekan perkara yang sama berkali-kali hinggakan dia berasakan puan menjengkelkan.

Guna pendekatan memujuk dan jangan meninggikan suara. Malah, puan perlu menggunakan perkataan jelas dan terus sampai kepada maksudnya.

Di samping itu, ambil masa bagi membincangkan masa depan rumah tangga dan perasaan puan. Nyatakan padanya sifat marahnya membuatkan puan dan anak semakin jauh.

Luahkan perasaan sayang supaya ia dapat membantu memujuk hati puan dan pada masa sama sentiasa doakan semoga Allah melembutkan hati suami

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...