Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

18 October, 2011

Buntu tunang ajak projek

SAYA sudah bertunang dan bakal melangsungkan perkahwinan bulan depan.
Sebelum ini saya pernah bercinta dengan beberapa lelaki tetapi kerap dikecewakan sehinggalah saya bertemu dengan tunang saya ini.
Saya berkenalannya dalam tempoh yang agak singkat dan kami akhirnya ditunangkan atas persetujuan keluarga.

Tunang bekerja di utara Semenanjung, manakala saya di selatan. Ini menyebabkan kami jarang berjumpa.
Masalahnya, saya tertekan dengan sikap tunang yang selalu mengajak melakukan perkara tidak baik setiap kali bertemunya.
Masalahnya, saya tertekan dengan sikap tunang yang selalu mengajak melakukan perkara tidak baik setiap kali bertemunya.
Setiap kali saya menolak ajakannya itu, air mukanya akan berubah dan dia sering menuduh saya tidak menghiraukannya lagi seperti orang lain.

Baru-baru ini, tunang memberitahu saya bahawa dia ingin mencari kenalan perempuan lain untuk menemaninya ketika saya tiada.

Saya tidak setuju dengan tindakannya itu dan kami sering bertengkar mengenai perkara ini sehingga sekarang.

Tolong saya Dang Setia, saya sangat bimbang, memandangkan tarikh perkahwinan semakin dekat dan kami belum berbaik-baik lagi.

Patutkah saya meneruskan hubungan dan seterusnya mendirikan rumah tangga dengannya yang diketahui mempunyai sikap yang kurang molek daripada segi agama dan moral?

ANNISA
Johor Bahru




Pada pandangan Dang Setia, saudari seharusnya meneliti terlebih dulu persoalan hubungan saudari dengan si dia iaitu adakah dia pasangan yang terbaik buat saudari?

Tambahan pula, sebagai suami dia seharusnya menjadi contoh dan teladan yang terbaik supaya dapat mengemudi bahtera perkahwinan yang akan dibina tidak lama lagi.

Dalam perkara ini, di mana pernah diperjelaskan dalam satu hadis Riwayat Muslim mengenai peranan lelaki terhadap wanita.

“Sesungguhnya wanita itu dicipta dari tulang rusuk. Dan tulang rusuk paling bengkok adalah bahagian atas. Jika anda meluruskannya, sama ertinya anda memecahkannya. Jika anda biarkan, dia akan tetap bengkok. Kerana itulah, anda harus selalu memberikan nasihat kebaikan.”

Untuk itu, berbincanglah dan luahkan apa yang saudari rasa mengenai tindak tanduk dan perlakuannya tidak menjaga kehormatan saudari.

Nasihatkan dia supaya berubah kerana sebagai bakal suami, dia tidak seharusnya mengutarakan permintaan tidak masuk akal seperti mencari kenalan wanita lain untuk menemani ketika saudari tidak bersamanya.

Jika dia masih berkeras mengekalkan sikap dan perlakuannya, saudari perlu teliti semula perancangan sama ada meneruskan hidup dengan dirinya adalah berbaloi atau tidak

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...