Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

28 October, 2011

Suami usah mudah lafaz cerai

TEMPOH hari, saya dan suami bertengkar kerana selisih faham antara kami. Selepas pergaduhan itu, saya mengambil keputusan keluar rumah dan balik ke rumah orang tua saya.
Suami saya berkata dengan saya.. “Kau keluar dari rumah ini... Kau bukan isteri aku!” dan saya tetap keluar juga. Adakah itu jatuh lafaz cerai kerana saya keluar dari rumah?
ZATIi,
Kedah
KATA-kata suami seperti di atas tergolong dalam lafaz kinayah (tidak jelas).
Dengan itu, ia perlu kepada penjelasan suami sama ada ia berniat menceraikan anda atau sekadar kata marah selepas merajuk dengan sikap anda apabila berlaku perselisihan dan niat anda untuk meninggalkannya.

Sekiranya suami menyatakan dia berniat cerai, maka jatuh talak. Sekiranya tidak, talak tidak jatuh. Sebagai pasangan suami isteri yang ingin kekal hidup bersama, sebarang perselisihan hendaklah diselesaikan secara baik. Janganlah mudah mengeluarkan kata talak atau cerai. Bawalah berbincang dalam semua perkara.

Selain itu, cubalah kenal sikap dan perangai suami. Jangan mudah marah dengan suami dan banyak bersabar dengan perangainya. Mudah-mudah rumah tangga anda berdua selamat.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...