Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

30 January, 2012

Suami terpikat dengan janda



SAYA berusia 31 tahun dan suami saya 41 tahun. Kami berkahwin tujuh tahun lalu dan sehingga kini masih belum dikurniakan anak.
Tahun lalu suami saya kenal seorang janda bukan beragama Islam yang mempunyai dua anak. 
Suami saya ada menyatakan hasrat hendak berkahwin dengan janda itu jika saya terus tidak dapat melahirkan zuriat. Masalahnya, suami saya bukanlah seorang yang taat kepada perintah Allah. Dia tidak solat dan nafkah yang diberi pun tidak mencukupi, malah kadang-kadang tidak memberi nafkah kepada saya. 

Saya kecil hati kerana dia memberikan duit kepada perempuan itu tetapi apabila saya minta duit belanja, dia sering kali memberi alasan.
Kadang-kadang saya berhutang dengan rakan sebab hendak bayar bil dan perbelanjaan lain.

Sejak berkawan dengan janda itu, suami sering membanding
kan tubuh saya dengannya. Saya pernah menasihatinya supaya tidak lagi berhubung dengan janda itu melalui telefon atau SMS tetapi dia tetap terus menghubunginya. 

Saya rasa dikhianati dan berfikir lebih baik kami bercerai saja. Saya tahu besar pahalanya jika mengizinkan suami berkahwin lagi dan membantu wanita itu memeluk Islam.
 

Saya ada berpesan kepadanya jika hubungan yang bermula dengan membohongi isteri pasti ia tidak diredai Allah.
 

Bolehkah saya menghalang jika dia bertekad untuk meneruskan pernikahan itu atau patutkah saya meminta cerai kerana kami sering bergaduh kebelakangan ini?
 

Seperkara lagi yang membuatkan saya terlalu tertekan apabila suami sering mengatakan sekiranya saya solat, puasa atau melakukan ibadat lain sekalipun, belum tentu masuk syurga kerana dia mengatakan saya tidak taat kepada perintahnya.
 

Malah dia turut cakap saya tidak pandai mengemas rumah. Saya takut Allah tidak menerima amalan saya sebab suami tidak suka pada perbuatan saya. Bantulah saya Dr.
 

NADIA,
 
Kuala Lumpur
 


SEMEMANGNYA setiap pasangan yang berkahwin ingin menimang cahaya mata. Biasanya pasangan akan dikurniakan cahaya mata selepas setahun perkahwinan mereka sekiranya tiada aral.
 

Bagi pasangan yang lewat mendapat cahaya mata, boleh
lah diperiksa tahap kesihatan masing-masing di klinik atau hospital. Tentu ada cara yang boleh dilakukan sedapat mungkin. 

Walau bagaimanapun, sekiranya masih belum dikurniakan zuriat, hendaklah menerima ketentuan Allah s.w.t di samping terus berusaha dan berdoa.
 

Setiap orang ada cubaan masing-masing daripada Allah. Mereka mungkin dapat mengambil anak angkat atau sebagainya. Begitu juga dengan alam rumah tangga dan hubu
ngan dengan pasangan. 

Kadang-kadang setiap pasangan menerima ujian dengan anak atau cabaran luaran seperti yang berlaku kepada puan. Begitu juga dengan tabiat dan akhlak suami yang dikira kurang bertanggungjawab terhadap isteri.
 

Semuanya membabitkan dugaan dan cubaan dalam menempuh alam rumah tangga. Mungkin puan perlu memahami kehendak suami dalam hal berkenaan terutama keinginannya untuk mendapat cahaya mata selepas sekian lama berumah tangga.
 

Reda suami berkahwin mungkin keputusan yang terbaik dalam soal ini. Jangan terlalu mengongkong suami sehingga dia memilih jalan yang salah dan berlawanan dengan undang-undang negara seperti bernikah di negara jiran.
 

Suami puan perlu menyedari pentingnya penghayatan Islam terutama untuk diri sendiri dan membimbing anak serta isteri. Dia perlu berubah menjadi suami yang bertanggungjawab terhadap keluarga dan isteri.
 

Ingatlah bahawa keluarga yang dibiarkan begitu tanpa jagaan hanya mendatangkan mudarat kepada semua. Mengenai permohonan cerai daripada suami, saya berpendapat ia masih terlalu awal kerana rumah tangga yang dibina masih lagi baru dan ia boleh diperbaiki.
 

Setiap pasangan hendaklah berusaha membawa kebaha
giaan kepada pasangan masing-masing. Dengan itu terbentuknya keluarga bahagia dan sakinah. 

Allah menilai semua itu dan akan memberi ganjaran yang banyak. Islam membenci perceraian kerana menghancurkan ikatan pernikahan yang terbina. Ketaatan kepada suami pula adalah sebahagian daripada ajaran Islam.
 

Suami adalah pemimpin kepada isteri. Kepatuhan dan ketaatan diperlukan dalam menjaga hubungan baik di antara pemimpin dan yang dipimpin.
 

Bagaimanapun, sekiranya suami mengarahkan perkara yang dilarang Islam, suruhan sedemikian tidak perlu dilakukan malah boleh membantahnya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...