Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

30 June, 2011

JUn 30, 2011 - Risau hamil dengan kekasih Internet


E-mel Artikel Cetak Artikel Tanda Artikel Besarkan Saiz Teks Kecilkan Saiz Teks Komen Artikel
SAYA Lena dan berumur 25 tahun. Baru-baru ini saya berkenalan dengan seorang lelaki dikenali sebagai W. Kami berkenalan melalui laman sosial. Kami jarang berhubung dan akhirnya kami bertemu. Hubungan saya dan W menjadi serius sebaik dia mengatakan dia ingin serius dengan saya. Saya tidak dapat menolak kerana saya mula jatuh cinta padanya.
Satu hari saya mendapat tahu W sudah berkahwin dan mempunyai seorang anak. Isteri W meminta agar saya mengakhiri hubungan saya dengan W. Saya bertanya kepada W perkara sebenar dan dia memang mengakuinya. Dia meminta maaf dan menceritakan hubungan mereka suami isteri. Saya simpati dan meminta agar dia bersabar supaya berusaha mencari penyelesaian yang terbaik.
Saya reda andai W meninggalkan saya kerana saya tidak mahu rumah tangga W retak kerana saya. Kini hubungan saya dan W berakhir kerana W masih menyayangi keluarganya. Saya menerima dengan hati terbuka.

Sebenarnya Dang Setia saya dan W sebenarnya pernah terlanjur dan W pernah mengatakan ingin bertanggungjawab. Tetapi kini W tinggalkan saya, saya sering termenung dan menangis. Saya sudah kembali ke pangkal jalan dan memohon taubat daripada Allah. Tetapi yang saya takut seandainya keterlanjuran saya dengan W membuahkan hasil (mengandung). Saya takut menjalani ujian kehamilan.


Sementara itu, seorang kenalan lelaki, A sanggup menjadikan saya isteri. Saya ingin meminta nasihat Dang Setia apa yang perlu dilakukan? Pertama haruskah saya menerima A sebagai teman hidup saya? Kedua, apa perlu saya lakukan seandainya saya mengandung? Tolonglah saya Dang Setia.


Eina
Kluang, Johor.


Menurut pandangan Dang Setia, cinta Eina dan W ialah percintaan penuh khayalan. Bersosial di Internet, bertemu janji di luar dan akhirnya hanyut dalam gelombang asmara yang membawa penyesalan tiada kesudahan kepada adik.

Malah Dang Setia terbaca satu madah cinta mengungkap realiti cinta. Cinta seorang lelaki seumpama gunung, ia besar tapi penuh kejutan dan (sayangnya) waktu ia memuntahkan lahar, menghanguskan apa saja yang ditemuinya.

Oleh itu apabila menjalinkan hubungan cinta jangan terlalu obses hingga korbankan benda paling berharga dalam diri. Jika Eina perhatikan madah cinta, lelaki tidak mendapat kesan sebaliknya dia memberi kesan kepada pasangan terutama kesan buruk andai Eina gagal mengawal diri. Buktinya Lena terlanjur dan Lena bimbang mengandung.

Dang Setia nasihatkan buatlah pemeriksaan kesihatan untuk memastikan sama ada Eina mengandung. Jika mengandung, cuba berbincang dengan W sama ada dia ingin bertanggungjawab. Jika dia menolak janganlah pula tertekan. Tetapi muhasabah diri dan menerimanya sebagai balasan terhadap keterlanjuran adik.

Lebih baik Lena berterus terang dengan A dan mahukah dia menerima Eina. Diharap dia sudi menerima Lena dan gunakan sebagai peluang kedua adik beroleh kehidupan lebih baik.

Jangan diulangi kesilapan lalu dan berpeganglah kepada ajaran agama. Jika Lena tidak mendapat pertolongan A, W dan keluarga, rujuklah kepada pusat perlindungan wanita terdekat supaya adik mendapat sokongan sewajarnya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...