Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

17 June, 2011

Jun 17, 2011 - Port Maksiat !!!!

KUALA SELANGOR: Pulau Jemor yang dulunya menjadi tapak Pusat Bioteknologi Marin dan Akuakultur Universiti Selangor (Unisel) kini terbiar dan menjadi lokasi ‘selamat’ bagi pasangan kekasih melakukan maksiat.
Ini kerana pulau yang terletak satu batu nautika dari pantai Jeram dan menempatkan dua chalet, makmal penyelidikan serta asrama dibuat menggunakan kontena untuk saintis berehat langsung tidak dijaga sejak setahun lalu dan hanya dikunjungi kaki pancing menyebabkan ia sesuai bagi pasangan kekasih yang hendak berbuat onar.

Malah, penemuan kondom dalam satu bilik asrama itu ketika wartawan Harian Metro membuat kunjungan ke pulau itu baru-baru ini membuktikan ada pasangan mengambil kesempatan melakukan maksiat di atas pulau itu sama ada memancing atau bersantai.

Tambahan pula, dalam asrama itu turut tersedia tilam dan selimut. Tinjauan juga mendapati pulau yang lengkap dengan jeti sepanjang 100 meter dan dibangunkan dengan kos RM1.5 juta itu langsung tidak dimanfaatkan sebagai lokasi penyelidikan dan peralatan yang digunakan untuk tujuan itu seperti tabung uji dibiarkan bersepah.

Janakuasa elektrik yang menggunakan diesel, panel solar dan alat penapis air laut yang berharga puluhan ribu ringgit bagi membekalkan tenaga elektrik serta air minuman juga rosak dan tidak lagi boleh digunakan. Di awal penubuhan pusat itu pada 2004, ia dimanfaatkan sepenuhnya dan bermatlamat mewujudkan 10 operator setahun bagi industri akuakultur di Selangor di kalangan nelayan pantai dan laut dalam.

Bagaimanapun, disebabkan masalah pembiayaan, ia tidak lagi digunakan sebagai pusat penyelidikan dan pulau itu diserahkan kepada swasta menjaganya dan dibuka kepada kaki pancing dengan kadar bayaran RM5 setiap kali memancing di pulau itu.


Pensyarah Fakulti Sains dan Bioteknologi Unisel, Bestari Jaya di sini, Profesor Dr Mohd Nasir Saadon berkata, pihaknya sudah lama tidak membuat penyelidikan dan kajian di pulau itu kerana tiada peruntukan.

Malah, sejak setahun lalu, pulau itu terbiar dan tiada pengawal keselamatan ditempatkan bagi menjaga aset.
Beliau berkata, penyelidikan dilaksanakan di pulau itu dibuat pada peringkat awal selepas tempat itu disiapkan.

Bagaimanapun, beliau perlu membuka kertas kerja awal berkenaan penyelidikan itu bagi mendapatkan maklumat lengkap.

“Memang dah berhenti lama (penyelidikan dan kajian di Pulau Jemor). Kami hanya menjalankan penyelidikan ketika peringkat awal ia disiapkan pada Januari 2004 sebelum dihentikan setahun kemudian akibat kekurangan dana.

“Saya belum pasti status Pulau Jemor di bawah jagaan Unisel atau sebaliknya. Tetapi saya rasa tanah memang bukan milik Unisel,” katanya.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan Selangor, Dr Halimah Ali ketika dihubungi berkata, sepanjang pengetahuannya, Pulau Jemor dijadikan tempat penyelidikan saja dan tiada orang tinggal di situ.

Beliau yang juga Ahli Lembaga Pengarah Unisel berkata, pihak universiti berkenaan memang tidak mempunyai dana menjaga pulau terbabit.

“Mengenai laporan terdapat kegiatan tidak bermoral di bangunan terbiar yang ditinggalkan di Pulau Jemor, saya rasa penduduk setempat terutama di jeti bahagian tanah besar mempunyai peranan.

“Penduduk boleh memantau pergerakan kumpulan mencurigakan dan laporkan kepada Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) untuk tindakan,” katanya.

Apapun, katanya, adalah sesuatu yang merugikan apabila binaan dan kemudahan di pulau itu tidak dimanfaatkan.

“Selain itu, kita kena siasat dan periksa dulu status penjagaan Pulau Jemor sekarang sama ada bawah pihak berkuasa tempatan Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS) atau pejabat daerah setempat. Kita kena periksa dulu sebab kurang pasti,” katanya.

Laporan akhbar pada 4 Ogos 2004 memetik kenyataan Naib Canselor Unisel ketika itu, Prof Datuk Dr Abdul Aziz Ibrahim sebagai berkata, Pusat Penyelidikan dan Pembangunan (R&D) Marin dan Akuakultur Pulau Jemor dan Pusat Bio-IT Selangor di Pusat Biovalley Malaysia, Cyberjaya adalah cetusan menjadikan Koridor Raya Maritim Selangor.

Projek di Pulau Jemor itu meliputi program hatchery, jeti, makmal, chalet, sistem bekalan air tawar, dan asrama untuk saintis. Pulau Jemor terletak di antara Pulau Angsa dengan Pulau Ketam.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...