Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

22 April, 2011

Apr 22, 2011 [FIKRAH] - Suami ‘perah’ duit isteri

Suami ‘perah’ duit isteri

SAYA seorang isteri berusia 33 tahun manakala suami awal 40-an. Masalah yang saya hadapi kini ialah suami tidak mementingkan hal berkaitan agama.
Dia juga seorang yang tidak mengambil berat mengenai peranannya dalam keluarga. Dengan pendapatannya yang cukup makan saya mengambil inisiatif membantu meringankan bebanan keluarga.
Pada mulanya saya masih boleh menerimanya, namun kini keadaannya bertambah teruk apabila bergantung dengan hasil pendapatan saya.

Dr, bagaimana caranya untuk memujuk suami supaya dia boleh menjadi contoh terbaik kepada anak-anaknya? Saya bimbang jika tersalah memberi teguran akan menyebabkan berlaku perselisihan faham atau ketegangan antara kami.


DALAM DILEMA
Pulau Pinang



MEMBERI nafkah kepada keluarga adalah tanggungjawab suami. Ini ditetapkan Islam. Apabila isteri bekerja dengan izin suami dan berniat untuk menampung keperluan keluarga ia dibenarkan.

Bagaimanapun, apabila suami mengabaikan tanggungjawabnya kemudian membebankan isteri dengan tanggungjawab itu, maka pelbagai masalah akan berlaku.

Suami perlu malu jika mereka berbuat perkara demikian. Sebagai isteri yang bertanggungjawab dan tidak mahu menghancurkan rumah tangga anda boleh menasihati suami sebaik mungkin.

Ini untuk kepentingan keluarga dan anak. Luangkan waktu sesuai untuk berbincang dari hati ke hati. Semoga ia dapat menyelesaikan masalah berkenaan.

Menurut Islam, perdamaian antara suami isteri adalah yang sebaiknya daripada bercerai-berai. Puan boleh bertolak-ansur dengan suami mengenai perbelanjaan keluarga.

Sifat terbaik adalah murah hati berbanding dengan bakhil. “Dan jika seorang perempuan bimbang akan timbul daripada suaminya nusyuz atau tidak melayaninya, maka tidak salah membuat perdamaian

di antara mereka berdua kerana perdamaian itu lebih baik, sedang sifat bakhil itu memang tabiat semula jadi manusia.

“Dan jika kamu berlaku baik dan mencegah diri (daripada kezaliman), sesungguhnya Allah adalah Maha Mendalam Pengetahuan-Nya akan apa yang kamu lakukan.” (Surah an-Nisa’ ayat 128).

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...