Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

21 July, 2011

Jul 21, 2011 - Kes Cabul : Tidak mahu mohon maaf


AMPANG: Ketua guru disiplin yang didakwa mencabul 11 pelajar perempuan berusia 15 dan 16 tahun di sebuah sekolah, di Pandan Indah, Februari lalu, dikatakan enggan meminta maaf kepada salah seorang bapa mangsa cabul berkenaan.
Saksi pertama pendakwaan, Ricky Toong Foo Weng, 25, dalam keterangannya di Mahkamah Majistret di sini, semalam berkata, kejadian itu berlaku ketika ketua guru disiplin, Ismazi@Megat Ismazi Ismail, 48, lalu di koridor di tepi bilik guru sekolah berkenaan.

“Ketika kejadian itu, ibu bapa mangsa yang sudah mengetahui perkara menimpa anak mereka berkumpul di depan bilik guru.
“Salah seorang bapa mangsa menahan guru disiplin itu yang melalui kawasan terbabit sebelum meminta penjelasan berhubung kes itu selain meminta permohonan maaf dibuat,” katanya. Beliau yang juga pembantu Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) Teratai, Janice Lee Ying Ha berkata, sebelum itu, ketika sampai di bilik guru pada jam 12.45 tengah hari, dia melihat guru Hal Ehwal Murid (HEM) sedang mengambil keterangan daripada pelajar yang mendakwa mereka dicabul.

“Pada masa sama, saya melihat beberapa ibu bapa mangsa meminta berjumpa guru besar bagi membincangkan perkara berkenaan.

“Bagaimanapun, selepas dimaklumkan guru besar tiada kerana menghadiri mesyuarat, semua ibu bapa sepakat membuat laporan polis berhubung tindakan guru disiplin itu,” katanya.
Mengikut pertuduhan, Ismazi didakwa mencabul kehormatan dengan meletakkan tangannya di atas dada semua mangsa di dalam bilik guru disiplin antara jam 7.30 pagi hingga 8.30 pagi 25 Februari lalu.

Dia didakwa mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan (Akta 574) yang membawa hukuman penjara maksimum 10 tahun atau denda atau sebat atau mana-mana dua hukuman berkenaan, jika disabit kesalahan. Sementara itu, Ricky Toong memaklumkan mahkamah, dia mengetahui kejadian berkenaan selepas seorang bapa mangsa mendapat panggilan telefon daripada anaknya ketika mereka berada di pejabat Adun Teratai, di sini, jam 12.30 tengah hari.
“Saya dan bapa mangsa ketika itu berada di pejabat dan dikejutkan dengan panggilan anak perempuannya mendakwa dicabul kehormatan oleh guru disiplin. “Dalam panggilan telefon itu, anaknya turut memberitahu yang sekumpulan pelajar perempuan lain turut menjadi mangsa,” katanya.

Harian Metro sebelum ini melaporkan, seorang guru disiplin sebuah sekolah menengah di sini, diberkas polis selepas didakwa mencabul 11 pelajar perempuan.

Difahamkan, guru itu mahu melakukan pemeriksaan mengenai tahap kesihatan semua pelajar terbabit terlebih dulu sebelum merotan mereka kerana gagal hadir ke perhimpunan sekolah.

Dalam kejadian jam 7.30 pagi itu, semua pelajar terbabit dilaporkan tidak mengikuti perhimpunan sekolah kerana mendakwa mahu menyiapkan kerja sekolah di dalam kelas.

Terdahulu, pihak pendakwaan dan pembelaan memohon mahkamah supaya perbicaraan bersama dilakukan dengan meminda 11 pertuduhan berkenaan bagi menjimatkan masa dan kos mahkamah. Majistret Ayuni Izzaty Sulaiman membenarkan permohonan itu dengan menjadikan kepada empat pertuduhan.

Kes pendakwaan dilakukan Timbalan Pendakwa Raya, Suzana Abdul Latiff dan Ismazi diwakili peguam bela, Haniff Khatri.

Perbicaraan bersambung hari ini.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...