Tolong Klik kat iklan Nuffnang Tanda sokongan anda

visit me

Click Here To Show Yr Support

Berita Panas Je !!!!!!!

16 December, 2011

Pelakon Korea Dipaksa Seks untuk Kerjaya !!!!


Korea – 60% pelakon Korea Selatan melaporkan telah dipaksa melakukan hubungan seksual demi kerjaya mereka. Laporan itu berdasarkan kajian yang dikeluarkan Komnas HAM Nasional Korea. Tahun lalu, Komnas HAM melakukan kajian terhadap 111 pelakon lama dan 240 pelakon baru.
Dari kajian itu, kira-kira 60% responden melaporkan telah mendapat rayuan seksual dari orang-orang yang boleh mempengaruhi kerjaya mereka.

Rayuan itu datang dari para pengusaha kaya, para penerbit program televisyen, penerbit filem dan ahli politik yang disampaikan melalui rakan sekerja, pegawai agensi dan broker-broker.
Atas soalan khusus yang diajukan Suruhanjaya hak asasi manusia Nasional, 22% pelakon yang diwawancara mengaku mereka pernah ‘dipaksa atau diminta’ oleh ejen-ejen mereka untuk memberikan kenikmatan seksual. Sedangkan lebih dari 6% mengaku pernah mengalami kekerasan seks.
Survey ini dilakukan untuk membangkitkan kesedaran awam akan amalan-amalan pemaksaan seksual yang dialami para pelakon. Apalagi sejak peristiwa bunuh diri seorang pelakon cantik Korea Selatan tahun lalu. Jang Ja-yeon bunuh diri setelah mengisyaratkan dirinya telah dipaksa melakukan hubungan seks dengan seorang bangsawan yang berpengaruh bagi memajukan kerjayanya.
Mennindaklanjuti tinjauan itu, kerajaan Korea Selatan (Korsel) akan membuat undang-undang (undang-undang) bagi melindungi para pelakon di negeri itu. Undang-undang baru tersebut akan melindungi para pelakon dari amalan gangguan seksual bahkan pemerkosaan yang kerap dialami mereka.
Seorang pegawai Kementerian Budaya Korea Selatan mengatakan, seperti ditafsir AFP, undang-undang tersebut akan menetapkan peraturan tegas mengenai pendirian agensi-agensi hiburan. Agensi yang tidak berdaftar akan ditutup.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...